WHYSKER
  • Home
  • About
  • Services
    • Filosofische praktijk
    • Team coaching en training
    • Filosoferen met kinderen
  • News
  • Contact

whysker
​Ask  yourself

Hoe vaak vraag jij je af waarom we de dingen doen zoals we doen?
​Door jezelf en anderen meer vragen te stellen kom je tot de essentie van datgene wat jou of je team drijft. 
In de vorm van persoonlijke begeleiding, team coaching en training biedt Whysker de reflectie die nodig is.
Filosofische praktijk
Team coaching en training
Filosoferen met kinderen

Waarom?

Vragen stellen, goed luisteren en reflecteren zijn van essentieel belang om tot de essentie van jou en je omgeving te komen. We leven nu eenmaal in een dynamische wereld waarin we onszelf constant willen ontwikkelen en laten zien, maar ons ook moeten aanpassen aan de omstandigheden. De snelheid waarmee deze interactie van ons verwacht wordt, kan ervoor zorgen dat we het hoe, wat en waarom van het leven wel eens uit het oog verliezen.
Om meer uit jezelf of je team te halen op het gebied van reflectie, verdieping en ontwikkeling, biedt Whysker een uitkomst. In mijn filosofische praktijk of tijdens een training onderzoek je het waarom en waartoe van je vraagstuk of thema waardoor vervolgstappen in de voor jou of jullie juiste richting gemakkelijker gezet worden.

Filosofische praktijk

Een filosofische praktijk is een ruimte voor iedereen die dieper over zichzelf en zijn/haar leven wil nadenken. 

Filosofie als levenswijze
Van tijd tot tijd stelt iedereen zichzelf filosofische (levens)vragen. Het zijn vragen die gaan over wie je bent, wat je doet, wat je eigenlijk zou willen doen, met wie je samen wilt zijn en waarom, wat er nu daadwerkelijk waardevol is in je leven en wat je eigenlijk al tijden niet meer in je leven wilt. 

Dit zijn lastige vragen die je als verlammend kunt ervaren. Ze kunnen daarentegen ook bevrijdend werken als je erover in gesprek gaat. In mijn filosofische praktijk bied ik de ondersteuning en begeleiding die jij nodig hebt om tot de diepere lagen van jezelf te komen en die bevrijding te ervaren. We analyseren je persoonlijke vraag of probleem, reflecteren op je overtuigingen en onderzoeken authentieke beweegredenen. 
Het resultaat van deze gesprekken is een groter reflectievermogen, kritischer denken, de dingen vanuit een ander perspectief zien, je autonomie vergroten, meer betekenis en samenhang in je leven zien en daarnaar handelen.
​Je realiseert zelf je eigen innerlijke transformatie.



Voorbeelden van onderwerpen die thuishoren in de filosofische praktijk
Gedurende je hele leven dienen zich vragen aan die betrekking hebben tot het leven dat je leidt en dat je wilt leiden. Denk bijvoorbeeld aan het kiezen van een profiel op de middelbare school en daaropvolgend een studiekeuze. Ook zijn het vragen die zich kunnen aandienen op het moment dat je een gezin begint, je niet meer prettig voelt in je relatie, je (noodgedwongen) van baan wisselt, een carrière switch maakt of stopt met werken. Ook meer algemene vragen over persoonlijke ontwikkeling en zingeving horen thuis in de filosofische praktijk. Waarom doen we wat we doen? Waartoe dient dit alles nou? En waaruit bestaat nu eigenlijk 'het goede leven'?

Stuk voor stuk zijn het vragen voor een goed en diepgaand gesprek dat niet alleen uiterst persoonlijk is, maar ook de grote thema's uit de filosofie aanraken. Tijdens de gesprekken zal je daarom niet alleen bij jezelf te raden gaan, maar ook bij de grote denkers die onze geschiedenis rijk is.




De praktijk aan huis is gevestigd aan de Oosterduinweg 252 in Aerdenhout.
Meer info en aanvragen

Team coaching en training

Maar al te vaak zijn vergaderingen langdradig, inefficiënt en geven ze geen verdieping. Ze komen niet tot de kern van dat wat er daadwerkelijk speelt. Door middel van goede gespreksvoering is het mogelijk deze patronen te verbreken en tot de knelpunten en onderliggende drijfveren van de organisatie te komen. Whysker biedt professionele team coaching en training op maat.

Denk bijvoorbeeld aan incompany training of begeleiding voor betere gespreksvoering en reflectie, masterclasses socratisch motiveren of een cursus leiderschap. Zie hier voor het uitgebreide aanbod.


​Tijdens mijn sessies maak ik onder andere gebruik van de socratische gespreksmethode. Deze methode bestaat uit het voeren van een (filosofisch) gesprek of een gedachtewisseling, waarin deelnemers onderzoeken wat in hun (professionele) leven van werkelijk belang is. In het gesprek nemen we overtuigingen, werkelijkheidsopvattingen, morele uitgangspunten en mensbeelden kritisch onder de loep. Van de deelnemer(s) wordt verlangd dat zij een zogenaamde ‘socratische’ houding praktiseren: een onderzoekende houding waarin men vrijuit spreekt, de ander bevraagt, de ander spreekruimte geeft, werkelijk naar iemands woorden luistert, zijn of haar eigen opvattingen en (kern)overtuigingen helder onder woorden brengt, reflecteert, spreekt vanuit zichzelf en zijn of haar eigen gedrag en overtuigingen grondig bevraagt. Kom hier meer te weten over deze gespreksmethode.
Picture
Picture

Voor wie is filosofische gespreksvoering geschikt?

Iedereen heeft baat bij meer reflectie.
​Met mijn filosofische gespreksvoering help ik teams met allerlei vraagstukken. De onderwerpen lopen uiteen:
Waar staat jouw team voor en wat verwacht je van jullie samenwerking? Wat drijft jou als persoon in het leven? Wat betekent transformatie eigenlijk en hoe ontwikkel je een visie die echt de essentie van de organisatie vertaalt?

​Stuk voor stuk vragen die uitnodigen tot een diep gesprek. 

Team

Het functioneren, ontwikkelen en
welbevinden van een team.

Teamverbinding, samenwerking,
leiderschap, vrijheid/verantwoordelijkheid, werksfeer, ​intervisie begeleiding

Organisatie

Het versterken, transformeren en laten bloeien van een organisatie

​Visieontwikkeling, veranderprocessen, organisatiestructuur, ​leiderschap en sturing geven, beleidsvoering
Meer info en aanvragen

Filosoferen met kinderen: Vrijdenken

Filosoferen is vrijdenken.
​
 Filosoferen is niet weg te denken uit het kindgericht en gepersonaliseerd onderwijs. Onder de juiste begeleiding leren we hoe de kinderen samen en individueel denken, wat ze zelf vinden en wat ze nodig hebben. Ieder kind kan een uitlaatklep vinden die bij hem of haar past en mag zichzelf zijn in de groep.


Als volwassene hoef je het gesprek eigenlijk nooit te leiden als wel te begeleiden. Ik ondersteun de gesprekken alleen door vragen te stellen, te zorgen dat alle kinderen goed naar elkaar luisteren, dat iedereen, die dat wil, genoeg spreektijd krijgt en dat ieder kind zijn of haar gedachten de vrije loop kan laten. 
We gaan samen in gesprek, verzinnen gedachte-experimenten, zoeken naar concrete voorbeelden binnen en buiten het klaslokaal en delen persoonlijke ervaringen in een veilige omgeving.
Het mooie van filosoferen is dat het niet uitmaakt hoe oud je bent. Het is juist vaak het geval dat, hoe jonger kinderen zijn, hoe ongekunstelder en spontaner de antwoorden zijn. Wanneer de kinderen al iets ouder zijn, is het juist weer interessant om (eigen of aangeleerde?) waarden en normen te bevragen. Het resultaat van filosoferen is dat iedereen zijn of haar eigen perspectief in een context gaat plaatsen: wat ik denk of vind heeft iets te maken met hoe ik naar mezelf, de ander en de wereld om mij heen kijk. En mijn buurvrouw of buurman kan daar zomaar heel anders over denken!
Foto

​Vrijdenken 10 weken pakket
Met dit lesprogramma werken we met een centrale vraag die verder wordt uitgediept aan de hand van tien aanverwante vragen. Hiervoor plannen we iedere week minimaal een uur klassikaal vrijdenken.

Vrijdenken thema-onderwijs
Dit lesprogramma is gericht op het ondersteunen van het (thema-)onderwijs dat op school gegeven wordt. Deze ondersteuning bestaat bijvoorbeeld uit een uur per week klassikaal vrijdenken over een vraag of onderwerp dat binnen het thema past. Deze vragen worden door mij, de docent of door de leerlingen ingebracht.


Vrijdenken losse sessies
​Wil je niet iedere week, maar liever één of twee keer per maand met jouw klas filosoferen? Een losse sessie Vrijdenken is ook een mogelijkheid. We plannen een dagdeel klassikaal vrijdenken in over een vraag die door mij, de docent of door de leerlingen wordt ingebracht. Deze vragen kunnen ook weer onderdeel worden van een groter thema waar de leerlingen mee aan de slag willen.
​

lesprogramma vrijdenken aanvragen
  • Home
  • About
  • Services
    • Filosofische praktijk
    • Team coaching en training
    • Filosoferen met kinderen
  • News
  • Contact